Een SSL-certificaat voor FATCA en de IRS bestellen
FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) is een wet in de VS die het belasten van buitenlandse rekeningen regelt. Het hoofddoel van de wet is belastingontduiking door burgers van de VS die buiten de VS wonen te voorkomen. Alle banken en andere financiële instituten zijn verplicht alle gegevens (rekeningnummers, hoeveelheid geld en de omzet) van hun buitenlandse klanten aan de Internal Revenue Service (IRS, federale belastingdienst) via FATCA over te dragen.
Het verzenden van de klantgegevens naar de IRS wordt gedaan door een speciale webapplicatie genaamd IDES (International Data Exchange Service), ontwikkeld om verzonden informatie te beschermen. De applicatie werkt in alle moderne browsers.
Om de IDES-omgeving te benaderen, moet u geregistreerd zijn op de officiële IDES-site. Gebruikers moeten een geldig GIIN hebben en een certificaat overleggen voor registratie. Op het tabblad Aanmelden, kunt u ook een koppeling vinden naar een webaplicatie IDES Gateway, waarmee de financiële instituten FATCA-gegevens voor HTTPS en SFTP kunnen up- en downloaden.
Het registratieproces voor IDES bestaat uit de volgende stappen:
1.Ga naar de site https://www.ides-support.com.
2.Ga naar het tabblad Aanmelden.
3.Klik op de koppeling «Begin aanmelding» om de beheerder te registreren (de naam van de gebruiker die als eerste wordt geregistreerd in IDES is altijd een beheerder). Als instituut kunt u kiezen voor de HCTA (belastingautoriteit van het gastheerland) of FI (financieel instituut).
4.Selecteer HCTA.
5.In het veld HCTA Username geeft u uw gebruikersnaam voor de IRS in.
6.Klik op Volgende
7.Bevestig gegevens en controleer de gegevens GIIN, financieel instituut/HCTA en land.
8.Klik op Volgende en stel controlevragen en antwoorden in
9.Maak een gebruikersprofiel aan
10.Stel meldingen in
11.Upload het SSL-certificaat in DER- of PEM-indeling.
Een gelijksoortig proces is vereist om een beheerder FI aan te maken.
Dit kunnen FI- en HCTA-beheerders doen:
•Gebruikers toevoegen
•Gebruikers verwijderen
•Certificaat updaten
•Een openbare IRS-sleutel downloaden
•Wachtwoorden opnieuw instellen
•Bestanden met metagegevens aanmaken
Rapporten overdragen van FATCA naar IRS
IDES ondersteunt alleen gegevensoverdracht in zip-archieven. Gewoonlijk bevat een archief 3 of 4 bestanden. Eerst worden alle gegevens overgedragen van het financiële instituut naar de belastingautoriteit. Vervolgens ontvangt de belastingautoriteit de bestanden en keurt de overdracht naar de IRS goed of af. De belastingautoriteit kan geen wijzigingen aanbrengen in de bestanden. De overdracht van bestanden vindt plaats via een applicatie die is gebaseerd op het web (IDES Gateway) of via een SFTP-server. U kunt de officiële gids lezen voor meer informatie.
Om rapporten naar FATCA, IRS te zenden moet u een specifiek SSL-certificaat bestellen dat door de IRS wordt vertrouwd. LeaderTelecom biedt de volgende SSL-certificaten die door de IRS zijn goedgekeurd:
•GlobalSign OrganizationSSL
U kunt deze certificaten altijd gebruiken om de definitieve rapporten naar de IRS in de VS te zenden.